رادیاتور تک لول یا دو لول ؟

سلام
امروز می خواییم راجب  رادیاتور تک لول و دو لول صحبت کنیم .
البته اول عرض کنم که 
این مقاله بر اساس تجربه شخصی نوشته شده و شاید در خودروی شما و یا شهر شما نتایج ش متفاوت باشه .
دایرکت رو منفجر نکنید که اله است و بلله هست .
خودروی مورد تست شده در این مقاله سمند با موتور xu7 که معرف حضور است . 

 

زیر پوستی رادیاتور های معتبر بازار رو هم یه تبلیغ کنیم 🙂 

و اما موتور معروف Xu7 ، یکی از معضلات اصلی این موتور واشر زدنه ، و همه ما راه های مختلفی رو تست کردیم که از واشر زدن این موتور و تحمیل هزینه سنگین تعویض قطعات و تعمیر موتور  جلوگیری کنیم . ( در این تاریخی که مقاله رو می نویسم قیمت قطعات غوغا میکنه ) 
یکی از این روش ها کنترل دمای آب و جلوگیری از افزایش دمای آب این موتور بخصوص در تابستان می باشد . 
( البته کشکه ، این موتور با این کیفیت قطعات و تکنولوژی باید حذف بشه )
اولین راه حلی که به ذهن همه مون میرسه اینه که رادیاتور ماشین مون رو دو لول کنیم 

رادیاتور دو لول و تک لول در ابعاد طول و عرض هر دو به یکسان می باشند ، و تفاوت در قطر رادیاتور می باشد و به نوعی ردیف عبور آب در رادیاتور دو لول دو ردیفه می باشد . ( به به چه شود یه عالمه مایع اضافی که با این قیمت ضد یخ خودش داستان داره ) 

طبق تصاویر طول و عرض و قطر رادیاتور تک لول و دو لول رو مشاهده میکنید .( نشستم براتون اندازه های رادیاتور دو لول و تک لول رو زدم واقعا از نزدیک لمس کنید ) 

بعد از مشاهده اندازه های رادیاتور دو لول و تک لول ، میرسیم به اصل ماجرا 
در ظاهر همه موارد به نفع رادیاتور دو لول می باشد . و اما در عمل نتایج امر دیگری رو نشان میدن . 
بعد از نصب رادیاتور و خوشحال از این کار که ماشین مثل کولر گازی خنک خواهد بود 🙂 
اولین موردی که مشاهده کردم این بود که وقتی دمای رادیاتور افزایش پیدا میکنه 
خنک شدنش خیلی زمان می برد ، ( لامصب مگه فن خاموش میشد ، اشتباه کردم منو به خاک بودن برگردانید ) اولش فک میکردم که شاید هواگیری رو به صورت صحیح انجام ندادم ، و شاید به نظرم میومد که آب خنک نمیشه ، مدت ها گذشت و به این موضوع عادت کردم ، ولی برام سوال بود که واقعا تاثیر داره یا نداره . 
یه روز تصمیم گرفتم که راجب این موضوع تحقیق و بررسی کنم که واقعا اصل موضوع چیه ؟ 
بعد از مطالعه منابع خارجی و داخلی ، به این نتیجه رسیدم ، موتور یک حجم آب در حال گردش داره که وقتی بین موتور و رادیاتور جابه جا میشه ، سرعت خنک شدن آب در رادیاتور خیلی تاثیر گذاره ، و اما موضوع مهم در سرعت خنک شدن . در هر دو رادیاتور طول و عرض برابره ، ولی نکته منفی قطر رادیاتوره ؛ یعنی سطح هوا خوری هر دو رادیاتور برابره ، ولی رادیاتور دو لول که قطر بیشتری داره ، در نتیجه رادیاتور دیر تر خنک میشه چرا ؟ چون ما مساحت هوا خوری مون یکسانه ولی قطر مون رو بیشتر کردیم  ، فن ها بیشتر کار میکنه و موتور دیر تر به آب خنک دست پیدا میکنه ، 
در تستی که انجام گرفت رادیاتور دو لول از زمان روشن شدن تا خاموشی فن   1:30 ( یک دقیه و سی ثانیه ) طول میکشه به دمای نرمال برسه ولی این امر در رادیاتور تک لول 1:10 ( یک دقیقه و ده ثانیه ) از زمان روشن تا خاموش شدن فن زمان میبره . 

بعد از این ماجرا به این نتیجه رسیدم ، خودرو ساز بخصوص خودرو ساز فرانسوی طبق محاسبات این رادیاتور رو با این حجم آب انتخاب کرده ، و اگر کیفیت مونتاژ و قطعات ضعیفه ، و یا تکنولوژی این موتور قدیمی که به کرار واشر میزنه ، راه چاره ش رادیاتور دو لول نیست . حتی در موتور بهینه شده xu7+ هم ایران خودرو با علم بر این موضوع رادیاتور دولول رو انتخاب نکرده . 
پس بی خودی پول خودتون رو دور نریزید ، و به دلیل قیمت بالای آلومینیوم ، قیمت این رادیاتور هم بسیار گران شده . 
بازم اگر تجربه منو قبول نداشتین یه 2.5 میلیون ( قیمتی که امروز دارم مقاله رو می نویسم ) هزینه کنید ، و یه ضد یخ هم بگیرین که تازه برسین به نقطه بدتر از قبل 
ولی اگر نظری داشتین 
خوشحال میشیم نظرات خودتون رو راجب رادیاتور دولول و تک لول اعلام کنید . 

روزگارتون خوش ، ماشین تون سلامت .